18 octombrie 2010

Rolul jocului la preşcolari

Jocul in perioada prescolara reprezinta principalul mijloc de dezvoltare in urmatoarele domenii: fizic, cognitiv, social, emotional si lingvistic. Pare insa greu de crezut ca jocul cu papusile si cuburile ii vor ajuta pe copii sa se transforme in adulti. Jucandu-se, prescolarii isi dezlantuie creativitatea si imaginatia, invata sa gandeasca si sa se descurce in situatii problematice, achizitioneaza noi aptitudini, isi dezvolta personalitatea si stabilesc o baza importanta pentru invatare.

Putem chiar vedea "pe viu" cum copiii incep sa invete noi aptitudini prin joc, daca ne transformam in observatori tenace ai acestora. Ca parinti, putem si trebuie sa-i ajutam pe copii, odata ce reusim sa ne dam seama de stadiul de acumulare in care se afla prescolarul. La inceputul, prescolarul mic inca se joaca manevrand obiectele, urmand apoi sa isi dezvolte imaginatia si sa imite in joaca rolurile adultilor - "de-a doctorul", "de-a mama si de-a tata", etc. Abia in jurul varstei de 5 - 6 ani copilul descopera jocul cu reguli si invata sa creeze legaturi armonioase cu ceilalti copii si sa se supuna regulilor; toate acestea il vor ajuta pe prescolar sa se integreze in societate si sa isi dezvolte personalitatea.

Poate cel mai important aspect al jocului este posibilitatea ca acesta sa fie utilizat ca instrument al educatiei. In timp ce se joaca, prescolarul invata diverse forme, culori si dimensiuni ale obiectelor, precum si modalitatile prin in care partile componente se imbina pentru a forma un intreg. In timp, prescolarul invata sa isi faca planuri de actiune, sa dezvolte strategii si sa evalueze situatia pentru a elabora solutii la diverse probleme.

Dezvoltarea fizica si a aptitudinilor motorii prin joc
In primul rand, jocul este un mijloc de dezvoltare fizica si refulare a energiei pentru prescolar - in timpul pauzei, curtea gradinitelor se remarca prin galagia extraordinara; copilul isi fortifica muschii si in acelasi timp isi descopera gustul pentru performanta. La aceasta varsta este obligatoriu ca cea mai mare parte din timpul acordat jocului sa fie petrecuta afara, in aer liber. Exista si o multitudine de jocuri, cum ar fi insiratul margelelor pe ata, prin care prescolarul isi poate dezvolta aptitudinile motorii care il vor ajuta sa scrie.

Dezvoltarea imaginatiei prin joc
Utilizandu-si imaginatia si "dramatizand" anumite situatii prin joc, prescolarul reuseste sa isi testeze dorintele, temerele si sperantele, fara riscul de a fi judecat si fara a fi restrictionat de limitarile lumii reale. Lumea imaginara creata se afla in totalitate sub controlul copilului si ii va satisface acestuia nevoia de independenta.

Folosindu-si creativitatea copilul invata sa anticipeze si sa aiba anumite asteptari - imaginarea dezvoltarii ulterioare a unor evenimente face parte din exersarea procesului de gandire. Copiii care sunt restrictionati si nu isi pot folosi imaginatia in joc vor fi privati de experimentarea sentimentului de speranta.

Aptitudini matematice si de rezolvare a problemelor
Constructiile realizate din cuburi si rezolvarea puzzle-urilor il ajuta pe copil sa invete concepte matematice de baza si sa acumuleze experienta in rezolvarea situatiilor problematice. Puteti incuraja aceste jocuri discutand cu copilulu si fiindu-i partener de joaca.

Dezvoltarea limbajului
Copiii asculta si invata elemente de vocabular, gramatica si sintaxa chiar fara a-si da seama; este suficient un mediu propice, de interactiune cu adultii. Jocurile care incurajeaza dezvoltarea limbajului la prescolar sunt cele cu masinute si animale, precum si jocul cu papusile. Parintii trebuie sa ii stimuleze pe copii sa povesteasca evenimentele prin care au trecut, dar si sa creeze propriile scenarii.

Dezvoltare sociala si morala prin joc
Elementul cheie in dezvoltarea sociala a prescolarului este jocul cu reguli. Prin joc prescolarul invata despre parteneriat, munca in echipa si "fair play". Interesant este faptul ca, desi in general mediul familial presupune reguli flexibile, in cadrul jocului abaterile nu sunt tolerate si sunt aspru penalizate de catre partenerii de joc.

Modul in care se joaca un copil scoate la iveala forta sau slabiciunea sa morala - un copil care se imbufneaza pentru ca nu a castigat, sau isi bate joc de copiii mai mici, manipuleaza, ori paraseste jocul atunci cand nu castiga, tradeaza neantelegerea simtului dreptatii si al cooperarii. Aceste atitudini morale se dezvolta devreme si continua sa se fortifice prin "lectii morale".

Dezvoltarea personalitatii prin joc
Invatarea respectarii regulilor presupune cooperarea cu ceilalti copii; din aceste interactiuni precolarul invata sa perceapa calitatile si defectele celorlalti. Astfel prescolarul isi dezvolta sensibilitatea, egoismul, incapatanarea, aroganta, altruismul - trasaturi de personalitate care ii diferentiaza pe copii la aceasta varsta. Prescolarii care nu se joaca cu alti copii de aceeasi varsta isi dezvolta personalitatea in mod deficitar.