18 octombrie 2010

Clasificări ale jocului


Jocul este activitatea spontana si voluntara, care nu este obligatorie, motivatia este intrinseca si nu serveste niciunui obiectiv. Aceasta este o definitie din perspectiva adultului.

Jocul este activitatea esentiala a copilului, tot ce intreprinde copilul mic este inclus in joc. Jocul este activitatea in care copilul se angajeaza cu placere si bucurie nemasurata, iar daca il privim, vedem cum  copilul arata serios si devotat actiunii pe care o desfasoara.

Jocul este realitatea proprie numai pentru copil, in care este implicat total si din care este scos cu dificultate. Amintiti-va cand va chemati copilul si  este in timpul jocului, cand nu numai ca nu raspunde, dar nu simte nici foamea, nici setea si uneori nici urgentele mictionale, olita! Copilul se joaca din primele clipe de viata, numai ca acest joc diferea de varsta si de dezvoltarea a copilului.

Clasificarile jocului sunt diferite in functie de criteriul stabilit. Astfel, vom vedea stadialitatea  jocului din perspectiva urmatoarelor citerii: socializare,  cunoastere si a simbolizare. Socializarea  exprima  gradul in care copilul se relationeaza cu ceilalti copii.
·        Jocul solitar este specific bebelusului si copilului pana in jur de 30 de luni.
Copilul desfasoara activitati cu obiecte, jucarii, imita singur fara a imparti actiunile cu ceilalti copii din jur.Copilasul loveste clopotelul,impinge si trage masinita, suprapune cuburi,rasfoieste cartea.
·       
Jocul paralel: in care doi copii se joaca unul langa altul si din cand in cand se privesc.In parc este usor de vazut cum la groapa cu nisip fiecare copil isi umple galetusa cu nisip,preocupat numai de ce face el.
·       
Jocul asociativ
: copii stau tot unul langa altul  dar de multe ori se imita unul pe celalt. Din aceasta activitate de  imitatie se isca uneori conflicte. Cunoastem cum copilasul isi vede tovarasul de langa el jucandu-se cu o jucarie si isi doreste sa faca si el tot atunci acelasi lucru, cu aceeasi jucarie ca si colegul lui,si gata conflictul s-a declansat.
·       
Joculcooperativ: copii isi propun o tinta si isi fixeaza o regula de care tin seama pentru atingerea tintei.Regula prima este fiecare la randul sau.Arunca migea si dupa accea o arunca si colegul meu,dupa 36 luni acest tip de joc este primordial in viata copilului.Impartind si asteptad,amanand un impuls se antreneaza pentru a-si forma autocontrolul.

Din perspectiva cunoasterii
jocul este:
·        Jocul functional: copilul asociaza un obiectul cu functia pe care obiectul o are.Ia telefonul si il pune la ureche sa.In acest fel invata sensul lucrurilor din jur si intelege semnificatia acestora.
·       
Jocul de constructii: in care copilul suprapune cuburi, aranjeaza formele ,executa o constructie pe care o si denumeste – ‘iata am facut un pod”!
·       
Jocul dramatic: in care unul sau mai multi copii se joaca ceva imaginar sau pretind – mergem la cumparaturi,de exemplu.
·        Jocul de roluri: copii se joaca impreuna, urmand un plan mintal si o regula. Exemplu ar fi tot jocul cu o mingea.

In functie de evolutia capacitaii de simbolizare a copilului ,sa vedem stadiile:
·        Jocului simbolic: Schemele presimbolice : bebelusul arata ca a inteles semnificatia unor obiecte actionand adecvat cu ele,ia ghetuta si incerca sa si-o puna in picior.
·        Jocul de autosimulare in care copilul pretinde simuland de exemplu ca bea ducand paharul gol la gura, sau se preface ca doarme strangand ochii.
·        Jocul de simulare in grup copii se angajeaza in activitati pretinzand ca hranesc papusa,ursuletul etc.   Jocul de simulare combinat, copii se implica in actiuni inlantuite:merg la cumparaturi se intorc acasa si incep sa pregatesca o prajitura, o pun in forma, o pun in cuptor si apoi…o mananca.adica : Ne facem ca….

Descrierea acestor clasificari a jocului va va convinge ca a te juca este de fapt o activitate importanta si serioasa pentru copil.

Jocul de rol sau –jocul de-a mama si de-a tata; jocul de-a doctorul etc, apropie de intelegerea copiilor crampeile cotidiene din existenta obisnuita a oamenilor si copii invaia sensul si semnificatia “de ce ceea ce este este asa cum este”.
Prin reluarile jocurilor iar si iar, copii isi ajusteaza actiunile si apoi le rafineaza si isi antreneaza imaginatia si  rationamentele logice.

La jocurile de imaginatie invata incet,  incet sa  departajeze irealul de real si in acelasi timp invata sa accepte frustrarile si sa–si moduleze emotiile.

Jocul mai are insa o latura deosebita si atractiva nu numai pentru copii dar si pentru parinti ca si pentru alti adulti si acesta este partea amuzanta.Poate ca aceasta caracteristica a jocului il face sa fie activitatea cea mai persistenta din existenta umana.