18 septembrie 2016

Activitati montessori pentru copii

1. Ia mai multe borcanase si sticlute de diferite forme si dimensiuni, scoate-le capacul, amesteca-le si roaga-l pe micut sa gaseasca pentru fiecare borcan capacul corespondent si sa-l puna la loc.

2. Buretele, detergentul de vase si vasele. Cand esti cu copilul la bucatarie si cel mic manifesta interes pentru spalatul vaselor, arata-i lent cum se spala o oala, apoi lasa-l pe el sa spele o farfurie, o cana sau altceva.

3. Orice tip de graunte, boabe pot fi lasate sa curga pe jos, iar apoi pot fi maturate cu matura in faras.

4. Ofera-i copilului posibilitatea sa toarne apa intr-o tava si s-o adune apoi cu un burete.

5. Incheie si descheie nasturi, inchide si deshide capse (eventual, o mamica talentata in lucrul de mana poate face un iepuras din fetru si un morcov, care se pot uni printr-un nasture sau cu ajutorul unei capse), leaga si dezleaga sireturi etc.

6. Micutilor le place sa simta diferitele texturi, asa ca ofera-le bucati de material de diferite texturi: matase, bumbac, lana si, in timp ce le exploreaza, povesteste-le despre fiecare ca este tepos, moale sau alunecos. Sau poti pregati cate 2 perechi din fiecare material iar copilul sa aleaga perechea potrivita.

7. Arunca tu sau copilul obiecte mici (nasturi, bilute, margele pietricele etc.) intr-un borcan cu apa, dupa care micutul trebuie sa le scoata de acolo cu ajutorul unei linguri.

8. Pune intr-o punguta 8-10 obiecte familiare copilului (o panglica, un creion, pieptene, o castana, o piatra, o jucarie etc.). Cel mic trebuie sa caute in punga cu ochii inchisi, sa scoata un obiect si sa-l denumeasca. Aceasta activitate poate fi mai complexa pentru un copil mai mare: ii poti cere sa gaseasca toate obiectele care incep cu litera „p” sau „c"
etc. In acest fel, copilul isi dezvolta simtul tactil, invata literele alfabetului si isi dezvolta abilitatea de a face distinctia intre sunetele unui cuvant.

9. E nevoie de doua farfurii, un burete si o palnie. Turnam apa intr-o farfurie si, cu ajutorul buretelui, mutam apa in cealalta farfurie.

10. Daca ai margele si cateva cutii, poti amesteca margele de diferite culori si dimensiuni si il poti ruga pe copil sa le separe in functie de culori sau de dimensiuni in doua cutii. Un copil mai mare poate pune margelele in mai multe cutii, in functie de dimensiuni si culoare.

11. Un furtun mic sectionat in doua pe lungime poate deveni un „tobogan” pentru margele. Copilul pune o margea si urmareste cum si cat de repede ajunge intr-un vas. Lasa-l sa observe cum se misca margelele in functie de unghiul „toboganului” in raport cu masa.

12. Lucrul cu foile de hartie, Origami presupune dezvoltarea motricitatii fine. De asemenea, Origami stimuleaza imaginatia si gandirea spatiala, dezvolta creativitatea.

13. Pungi cu greutati de 1, 2 sau 3 kg, in functie de varsta si greutatea copilului, legate cu o funie. Ridicandu-le si miscandu-se cu ele, copilul isi va dezvolta forta si rezistenta mainilor, precum si motricitatea grosiera.

14. Orice margele sau figurine, jucarii mici cu gaura pot fi folosite pentru a fi insirate pe o ata.

15. Cuiele din lemn pot fi batute cu un ciocanel in plastilina sau in lut moale.

16. Un borcan cu un mic orificiu in capac, prin care pot fi introduse dopuri, margele, bilute, nasturi, monede etc.

17. Pungute cu boabe de fasole, naut, graunte etc. Pot fi mutate cu o lingura dintr-un vas in altul sau pot fi sortate. De asemenea, poti ascunde jucarii mici in fiecare punguta, pe care copilul trebuie sa le gaseasca.

18. Copiii mai mari pot fi implicati intr-o activitate cu ace pentru birou cu gamalie mare colorata care sa fie infipte in polistiren.

19. Pune intr-o forma pentru gheata margele sau chiar fructe mici (cirese, visine, zmeura, mure etc.), pe care copilul trebuie sa le ia cu penseta. Micutii de pana la un an le vor lua cu degetele.

20. Cand copilul sta in scaunul de masa, toarna-i pe masuta faina pe care sa „deseneze” cu degetele, cu un bat sau cu o pensula.

21. Toarna pe o tava gris si amesteca printre el boabe de fasole. Ofera-i copilului o sita cu care sa cearna grisul pentru a gasi boabele de fasole pe care sa le puna intr-un borcan.

22. Copilul trebuie sa puna pe marginile unei cutii fara capac carlige de rufe. Copiii mai mici nu vor putea sa le puna singuri. Ei pot scoate carligele puse de adult.

23. Ofera-i copilului un magnet mai mare si diferite obiecte metalice si nemetalice. Lasa-i micutului placerea de a vedea care dintre obiecte sunt atrase de magnet si care nu.

24. Pune intr-o cana de plastic apa, putin sapun lichid si ofera-i copilului un tel cu care sa „bata” spuma.

25. O alta activitate poate fi organizata cu ajutorul a trei oale de dimensiuni diferite. Scoate-le capacele si copilul trebuie sa aleaga capacul potrivit fiecarei oale. O alta activitate este sa puna oalele unele in altele.

26. Implica-l pe copil sa te ajute atunci cand scoti vasele din masina de spalat vase. El poate scate lingurile si furculitele. Insa atentie la obiectele ascutite!

27. Ia un pahar inalt sau chiar o vaza cu apa si diferite obiecte mici: ghinde, castane, piulite, jucarii din plastic, dopuri, bilute, margele etc. Micutul trebuie sa arunce obiectele in apa si sa observe care dintre ele se duc la fund si care raman la suprafata. Aceasta activitate il ajuta sa invete conceptul de usor-greu.

28. Copilul poate rupe o revista sau un ziar vechi in fasii sau in bucati, dezvoltandu-si miscarile mainilor. La final, copilul te va ajuta sa strangi bucatile de hartie.

29. Activitati cu plastilina. Mai intai ne jucam cu plastilina in mana, dezvoltand muschii mainilor. Apoi, facem gauri cu degetele, pe rand sau cu toate in acelasi timp. Apoi, pe o bucata de plastilina lasa-l sa lipeasca diferite obiecte mici.

30. Copiilor le place sa inchida si sa deschida fermoare, sa lipeasca si sa dezlipeasca ariciul etc. Chiar daca nu ai jucarii gandite special pentru aceste activitati, ofera-i posibilitatea sa se „antreneze” cu obiectele din jur: haine, posete, sapca etc.

Spor la joaca!