28 februarie 2013

Cum merge un om fericit?



Vârsta jucătorilor. De la 4 ani in sus

Durata: 20  de minute

Numărul copiilor . Jocul se joacă cu de la 1 jucători în sus

Obiective. incurajarea la miscare, trairea si experimentarea mai multor tipuri de emotii, invatarea sa si cntroleze diferite tipuri de emotii, buna dispozitie

Spaţiul de joacă. în interior sau exterior, pe iarbă

Materiale necesare. Nu sunt necesare     

Pregătirea jocului. Se sensibilizeaza jucatorul intrebadu-l daca vrea sa incerce feluri diferite de a merge. 

Cum se joacă "Cum merge un om fericit?" . 
Mai întâi trebuie să alegi o cameră spaţioasă, sau un loc liniștit în aer liber. Întrebă-l pe copil dacă vrea să încerce feluri cât mai diferite de a merge.
Mai întâi, spune-i să se plimbe prin cameră așa cum face el de obicei, timp de un minut.
Apoi, spune-i să schimbe felul de a merge, și să se plimbe ca un om foarte grăbit. Spune-i să fie atent cât de ușor sau de greu îi vine să meargă când simulează că are o anumită stare de spirit.
Lasă-l să se plimbe ca un om grăbit cam un minut, după care spune-i să schimbe tipul de mers, și de data asta să meargă ca un om foarte nervos.
Lasă-l să se plimbe ca un om foarte nervos încă un minut.
Propune-i apoi să schimbe mersul, și să se plimbe ca un om foarte supărat.
După ce se plimbă un minut ca un copil supărat, invită-l să se plimbe ca un om temător.

Rând pe rând, invită-l să experimenteze timp de câte un minut mersul

  • unui om nesigur, 
  • a unul copil plictisit, 
  • a unui copil curios, 
  • a unuia încrezător, 
  • apoi mersul unui copil vesel, 
  • a unui copil optimist, 
  • a unui copil fericit, 
  • si apoi mersul unui om mândru de sine.
Este important să păstrezi ordinea în care îi prezinți emoţiile: mai întâi pe cele negative şi apoi pe cele pozitive. Dacă copilul experimentează emoţiile negative la început, se și eliberează de ele. De asemenea, faptul că la sfârșit trăiește emoții pozitive îl va face să rămână cu o stare de spirit bună.

După ce copilul a încercat toate tipurile de mers, întreabă-l cum i-a fost cel mai uşor să meargă, şi ce tip de mers nu i-a plăcut deloc.
Observatii
  • Observând felul în care participă copilul tău la joc, îţi poţi da seama mai multe despre viața lui emoțională. Dacă micuțul are dificultăţi să meargă ca un om care are o stare de spirit bună, este posibil ca și în viața de zi cu zi să trăiască prea puțin din acea emoție (unor copii le vine foarte greu să meargă ca nişte oameni fericiţi, în acel moment se opresc şi ies din joc). Dacă copilul refuză să meargă ca un om care are o stare negativă (furie, tristeţe, etc.), este posibil ca el să se simtă copleşit de acea stare, şi să se teamă să o experimenteze, pentru ca emoţia să nu pună stăpânire pe el.
  • Copiilor le vine mai ușor să experimenteze mersul unui om care are aceeași stare de spirit pe care o au ei de obicei. Unui copil care in majoritatea timpului se simte furios îi va veni foarte ușor să meargă ca un om nervos.  De asemenea, copiilor le vine mai greu să meargă cu o stare de spirit cu care nu sunt obișnuiți (spre exemplu un copil care este foarte rar furios nu prea va ști cum să meargă atunci când i se cere să se plimbe ca un om nervos).
  • Prin acest joc, copilul învaţă şi faptul că el poate să aibă acces la o stare de spirit pozitivă, dacă doreşte acest lucru. Pentru un copil care este în majoritatea timpului trist, doar faptul de a simula starea de veselie şi încredere în sine îl poate face să se simtă mai bine.
Având în vedere că jocul se termină într-o notă optimistă și că îl face pe copil să se simtă bine, el este foarte potrivit și în momentele în care observi că micuțul tău este plicitist sau supărat.